Vad pluggar jag, hur trivs jag, va tycker jag om Linnéuniversitetet, var det som förväntat, hur fungerar tentor och liknande…. Jag tänkte besvara endel av dessa frågor jag fått den senaste tiden från er läsare om min utbildning. 

 

Vart pluggar du? 
Jag bor och pluggar i Kalmar på Linneuniversitetet där jag utbildar mig på en linje som heter Mediekreatörsprogrammet. 

Hur länge är utbildningen och i vilken takt pluggar du i?
Utbildningen är i 3 år, vilket är perfekt och det svenska ordet ”lagom” för mig. Jag pluggar på heltid, alltså 100%.

Vad innebär programmet?
Ungefär precis som det låter så jobbar man kreativt med media. En vanlig vecka under denna kursen vi har nu kan se ut så som att vi spelar in audio eller video och gör ett projekt utav det. Genom detta får man ta fram sin kreativa sida och hela tiden jobba med den, vilket är jätteroligt och passar mig perfekt då jag helst jobbar praktiskt. Genom att jobba praktiskt lär jag mig personligen mer än vad jag skulle göra om jag sitter och läser i en bok hela dagen. Ifall ni är intresserade och vill veta mer kan ni klicka HÄR. Vi går även ihop med Medieentreprenörerna, ungefär samma utbildning men till skillnad från oss kreatörer som kommer jobba praktiskt i tvåan så kommer entreprenörerna läsa matte/ekonomi, entreprenörsskap helt enkelt :)

Vad har du fått för intryck av utbildningen/Linnéuniversitetet? 
Eftersom utbildningen är rätt så nystartad så tycker jag personligen det har varit dåligt med information och det känns som lärarna ibland knappt vet hur de ska lösa vissa situationer själva. Sen är det ju ett mycket mer större ansvar än exempelvis gymnasiet där man i princip får allt serverat på ett silverfat! Med det menar jag att man har ofta ett schema man går efter, har samma lärare, får skolmat (haha saknar detta jättemycket, nu måste man verkligen planera, laga matlådor osv) och det finns alltid folk som säger till vad du ska göra, påminner dig om saker. 

På universitetet är det jättestor skillnad. Om du missar något är det ditt ansvar att ta reda på vad det är du missat, vill du ha info om något får du ta reda på det själv, alltså all information får du ta reda på själv. Jag tycker denna biten har varit svår, hur ska man göra, vilka sidor ska man besöka, vem ska man prata med, man måste anmäla sig till kurser för att registreras annars får man inte CSN, hur gör man detta osv osv… det var ju liksom ingen introduktionsvecka om hur man använde alla ensidor kring LNU, inlämningsmappar, CSN, registrering vid kurser och så vidare. 

Är du besviken på någonting med utbildningen?
Hmm… ja alltså ibland har jag tyckt att det är bedrövligt med hur ”lärare visar respekt”. Tycker vi elever är väldigt duktiga på att visa respekt till lärare genom att lämna in uppgifter efter deadline (ja jag vet att det ärr ett krav för att bli godkänd) men man vill gärna ha respons på uppriterna i TID innan man påbörjar en ny kurs. Sen tycker jag instruktioner har varit luddiga och brist på kommunikation. Vi studenter BETALAR för att plugga, detta är vårt jobb och då känner jag att det ibland borde vara mer seriöst och inte brista så mycket med information, kommunikation och liknande. 

Hur går en hemtenta/tenta till?
På min utbildning har vi mest hemtentor och seminarium. Vi har sällan salstentor, vi har haft en på hela första året och det är ingen mer planerad tills vi slutar i maj.  En hemtenta är som en inlämningsuppgift kan man säga, ett seminarium är en slags muntligt framförande där man visar upp sitt arbete och reflekterar över det för sina kurskollegor. En salstenta är som ett prov. Haha jag vet inte om detta var ett bra och tydligt svar på din fråga? ;) jag föredrar hemtentor för jag gillar att skriva, men helst gillar jag när det är muntligt för då kan man diskutera och inspireras av andras åsikter och kreativa tankar! :) 

Hur funkar det med bostad i Kalmar?
LNU har ett samarbete med Kalmar Hem så varje student som kommer in på Linnéuniveritetet har bostadsgaranti. Det var så jag fick min lägenhet! Alltså lägger man intresse på lägenhet på deras hemsida, man får inte se några bilder på lägenheten utan bara planlösningen, hyra, och vart den ligger. Erbjuds man en lägenhet och tackar ja så är den din. Om du tackar nej så har du förbrukat din bostadsgaranti och erbjuds inte en ny lägenhet, utan då får du hitta bostad på egen hand :) Ett alternativ till dig som letar boende är att söka sig till andra hyresgästföreningar, lägga ut en annons på blocket, ställa dig i bostadskö tidigt! :) 

Vad är ditt mål med utbildningen, vad vill du jobba med?
Min dröm är att jobba för ett klädföretag så som NAKD, IvyRevel, Nelly.com kommunikatör, inspiratör eller marknadsföring och bidra med min kreativitet och nytänkande. 
Jag skulle även kunna tänka mig att jobba inom radio och TV, sända nyheter, sport eller liknande eller vara programledare ;) Sen har jag även en dröm om att vara kommentator eller sitta i PL/CL-studio och prata fotboll, analysera och kommentera matcher, tycker det är allt för få kvinnor i den branschen och det vore hur häftigt och utmanande som helst att få göra det! 

Om ni har några mer frågor eller så får ni gärna ställa dem, eller ifall det var något som var oklart som ni vill att jag ska förtydliga. Sista ansökningsdagen är nu den 15:e april, så se till att sök! Sök bara för skojs skull, det gjorde jag och det slutade ju hur bra som helst. 

 

#HappiChallenge

Anonym

Hur är Kalmar som stad att bo i? Studentlivet? Hur är gemenskapen i klassen kontra gemenskapen med andra klasser/olika "årskurser"? Hur var nollningen? Är eleverna i din klass ambitiösa och kreativt duktiga eller är det många slackers?

Svar: Hej! Kan besvara dessa frågor i ett inlägg, säkert många som undrar, bra fråga :)
Matilda Strömdahl

Veronica Pettersson

Snygg outfit! Men även intressant att läsa om dina tankar angående din utbildning.

Svar: Tack! Vad roligt att höra, :)
Matilda Strömdahl

Natalie

Hej!
På universitetet heter det studenter och inte elever. Studenter betalar inte för att studera i Sverige. Det vill säga svenska medborgare och EU-medborgare. Svenska universitet har bara terminsavgift för icke-europeiska medborgare, detta ändrades för ett par år sedan. Ganska synd. Som du skriver är du inte i gymnasiet längre och därför går det tyvärr inte att förvänta sig att professorer/lektorer/lärare ska lämna feedback på uppgifter när studenterna tycker att det passar. De som unvdervisar på universitet har extremt mycket att göra då de oftast forskar vid sidan om. Ha det!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress