21 augusti 2017

ITALY

Resor Tips

 
Sååååå! Nu kommer ett inlägg om mina tips, upplevelser och favoriter från min fantastiska resa till Italien <3 
Första dagen när vi kom fick vi en chock över att det var så varmt så det blev en spontan/akut-tripp till ön Ischia. Det var sol & bad som gällde den dagen och har inte så mycket tips om denna ön egentligen. Relativt billigt att ta sig dit. Det finns säkert jättemycket vackert på den ön att se men vi orkade inte den dagen då det var 40 grader varmt. Men ser ni denna fantastiska solnedgång vi fick påvägen hem till Neapel???? MAGISKT.
 
 
 
De tre första nätterna bodde vi i Neapel på ett B&B, Santa Brigida - WOW vilket place. Det ligger mitt i Neapel 5 min prommenad till hamnen där vi utgick ifrån när vi gjorde våra dagsturer med båt till olika öar. Så himla prisvärt och fint ställe, helt okej frukost också, trevlig och vänlig personal. Vi var jättenöjda med detta boende, kände mig som en prinssessa haha ;)
 
 
CAPRI♥ Alltså vilken ö! Vi tog båten hit tidigt på morgonen, det tar ca 50 min från Neapel. Det är något dyrare att ta sig hit om man jämnför mot Ischia. När vi väl kom fram var det mycket folk, alla väntade på buss/linbana/båt som skulle ta dem runt på och utanför ön. Men jag och Adam bestämde oss för att upptäcka ön till fots. Det var såååå värt det. Vi såg så himla mycket och kom till jättefina ställen, bland annat det här ovanför - La Fontelina.
Så himla vackert ställe. Det är dock väldigt dyrt men det är begränsat med platser så det är väldigt tyst, lugnt och harmoniskt. Men man måste dock förboka detta och det hade vi inte gjort eftersom vi gick dit väldigt spontant. Så när vi kom dit så sa de att det var fullt och vi blev såklart väldigt besvikna! Så jag förklarade snällt och drog på mig ett leende och mina hundögon och förklarade att vi hade gått hela vägen hit från hamnen och han var nära på att tappa hakan ;) haha! Så snäll som han var fixade han två platser till oss, dagens ros till honom! 
 
Här spenderade vi hela vår dag innan vi skulle bege oss hemåt. Men innan det strosade vi runt på Capris gator, där ligger vädligt mycket lyx-butiker, Chanel, Gucci, Louis Vuitton och liknande. Inga butiker jag ville gå in i efter en heldag på stranden ;) Men skulle varmt rekommendera att även ta en tur till Capri på kvällen för att upptäcka de fina och mysiga butikerna, äta på någon god resturang och njuta av en magisk utsikt. 
 
 
 

En dag bytte vi ut sol, bad och strandlivet till stadslivet i Italiens vackra och kärleksfulla huvudstad - ROM. Vi tog snabbtåg hit och det kostade en del men vi tyckte det var värt det då det bara tog 1h till Rom från Neapel, vilket gjorde att vi fick mer tid där. Här gick vi runt och turistade hela dagen. Besökte platser så som Colosseum, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Vatikanen, Via Del Corso och mycket annat.
Även denna dagen gick vi överallt vilket gjorde att vi såg så mycket mer. Tack vare det hamnade vi på en mysig gränd/bakgata där vi åt jättegod middag. 
 
 
 
 
Vi drog till Amalfi över en dag där vi även bodde på ett jättefint och lyxigt hotell. Jag & Adam firade 3 år när vi var i Italien och kände att vi ville unna oss lite. Det fick bli detta magiska hotell på Miramalfi med egen strand och pool. Ett jättelugnt ställe där man verkligen kände sig avslappnad, harmonisk och lugn på. Vi stannade en natt och tillbringade ca 1,5 dag på hotellet och bara va. Så härligt! På kvällen åt vi jättegod mat på deras resturang med en magisk utsikt. Drack även ett av de godaste vinerna jag någonsin smakat. 
 

Efter vi besökt Amalfi tog vi bussen till Positano för att spendera en dag där. Här solade och badade vi hela dagen och vid ca klockan 17:00 drog vi oss från stranden för att strosa runt i staden. Vilket mäktigt och fint ställe. Skulle gärna velat haft lite mer tid här. Även på Amalfi, det var ett sådant härligt lugn här. 
 

Detta var lite tips om min resa ifrån Italien! Gillade ni den? :) Det är så svårt att få med allting såklart och eftersom jag och Adam i princip hade inget bestämt så blev allt så spontant och spännande för oss också. Jag hade liksom inga förväntningar men det blev så himla bra allting. Detta är utan tvekan en av de bästa resorna jag gjort i mitt liv, med min kärlek<3 Vi har skapat så fina minnen under denna resa och vuxit som ett par, vilket är jättefint. 
Kan varmt rekommendera Italien, Rom, Capri, Amalfi-kuseten, Sorrento, Positano - så himla fint! Och det bästa är att det är så enkelt att ta sig till de olika ställena, att de är så nära varandra.
Är det någonting ni undrar över får ni gärna skriva en kommentar eller ett mail! PUSS <3
 
Lillemmish - mode - inspo - mamma

så härligt fina foton! =)

ha en toppen dag
kram

Svar: Åh tack vad glad jag blir! Detsamma till dig <3
Matilda Strömdahl

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress