Jag läste ett sådant otroligt bra, fint och viktigt inlägg på Alice Stenlöfs blogg och jag bestämde mig för att kopiera det rätt av så ni alla får ta del av det. Inlägget handlade om ångest, ett ämne som jag tycker är väldigt viktigt att lyfta och prata om. Jag lider själv av ångest och panikattacker och jag är inte ensam om det.
Det här kan du göra om du lider av ångest eller ge tips till någon som gör.
 
 

Träning

Träning är det som funkar allra bäst! Behöver inte vara ett gympass men bara några övningar hemma eller att lyssna på peppande musik! Boxning, kampsport och intervaller är grymma träningsformer för att skapa endorfiner i kroppen.

Meditera

Det som hjälper mig är att meditera / mindfullness. Prova appen CALM , det tar typ en kvart och gör så stor skillnad. Det finns även en jättebra tjej på youtube som gör yoga videos, yoga with Adrienne. Hon gör så många olika videos, vissa heter till och med "yoga for depression" "meditation for anxiety".

Zooma ut ur dig själv

"Zooma ut ur dig själv och se på din situation, och se att allt du känner bara sker inuti dig." Tycker det känns så aktuellt. Alla jobbiga känslor är bara inom mig och inte nödvändigtvis min sanning. 
Det är väldigt viktigt att komma ihåg att DU är INTE dina tankar. Man skall inte identifiera sig med sina tankar. Tankar kommer och går, man kan bara observera de utan att lägga någon vikt i tanken. Identifiera er inte med era tankar!!

Gör listor

Ofta kan ångest vara väldigt stressrelaterat. För min och många andras del kan det vara väldigt bra att stanna upp en stund och skriva ner de olika momenten som din ångest grundar sig i. Därefter gör du en prioriteringslista på vad som är viktigast till vad det är som kan vänta.

Prata med expert

Det finns olika typer av samtal man kan ha med olika typer av psykologer. De kan hjälpa dig att identifiera din ångest så att du lättare kan hantera den. Jag har haft prestationsångest så länge jag kan minnas och nyligen så påverkade det mig så mycket i vardagslivet att jag bestämde mig för att börja gå i Kbt. Jag har fått lära mig om vad mina orsaker är till ångesten och även hur min hjärna fungerar med automatiska tankar och hur jag kan påverka dom. Det är så skönt att tillslut få verktyg för att hantera min ångest. Att prata med någon är något av det bästa jag gjort!

Ha ordning omkring dig

När jag får ångest och har det rörigt i huvudet så gillar jag att ha ordning runt omkring mig. Liksom att man kompenserar kaoset i huvudet med att ha det städat och snyggt runt om sig!

En förändring behöver ske

Kroppen är helt fantastisk, den gör allt för att vi ska förstå. Vi ska inte felgöra oss, det är inget som är fel på oss för att vi mår dåligt. Det är precis som de ska vara, förmodligen gör vi aktiva val i livet just då som inte gör oss lyckliga. Se inte ångest som något dåligt, utan att kroppen vill vägleda oss till vad som kommer göra oss lyckliga.

Näringsrik mat och vila.

Utöver att kroppen mår bra av att träna och att det många gånger hjälper mot ångest, så är det lika viktigt att äta näringsrik mat och låta kroppen vila. Ångestförebyggande för mig är näringsrik mat, träna o vila. Utan dessa komponenter hanterar jag livet sämre, vilket kan skapa ångest och panikattacker, onödig oro och lättare för att påverkas av stress. Övergår ångest i panikattack är det en biologiskt reaktion på att kroppen behöver fly, ofta vilket många inte tänker på också är kopplat till för lite näring i vår kropp.

 

Jag kunde inte sagt det bättre själv - all cred till dig Alice, hennes blogg hittar ni HÄR.

 
Hanna Karlsson

Bra inlägg! :-)

Svar: Kul att du gillade det :)
Matilda Strömdahl

Anna

Bra inlägg och jätteviktigt att prata om. Inte minst på arbetsplatser och att arbeta förebyggande!

Svar: Tack snälla, ja jag håller med dig! :)
Matilda Strömdahl

Anna

Smög in sig ett "o" istället för ett "i" i min bloggadress ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress