21 januari 2018

PARIS GUIDE

Resor

Hej finisar! Jag tänkte dela med mig av lite egna tips ifrån min vistelse i Paris. Flyg, resturanger, brunch, fika, sevärdigheter och andra upplevelser. Hoppas ni gillar det!

Jag bokade flyg tur och retur för två personer till Paris med Ryanair ifrån Skavsta. Skavsta ligger nära ifrån där vi bor vilket är perfekt då det inte tar så jättelång tid. För två personer inklusive två resväskor fick vi betala 1500:-.

Vi ville personligen inte lägga så mycket pengar på boende då det inte var viktigt för oss denna resa. Vi ville ha något med bra standard som gick att sova på helt enkelt. Vi bodde på ett 4-stjärnigt hotell som heter Novotel Suites Paris Nord 18ème, (direktlänk) fräscha rum, trevlig personal och bara 5 min gång till tunnelbanan. Området var dock lite creapy men eftersom det var så nära tunnelbanan där det var poliser och vakter som patrullerade dygnet runt så kändes det tryggt. För boende i 4 nätter (utan frukost) betalde vi 2500kr.
Om ni skulle vilja ha ett lite finare hotell skulle jag rekommendera Grand Pigalle Hotel som låg nära där vi bodde. Ett hotell vi tänkte bo på men var lite för dyrt för vår budget och mål med resan. Men ifall jag åker till Paris i framtiden skulle jag gärna stanna på detta hotell.

Fragments Paris
Liknar Sthlm Brunchclub, Greasy spoon, Kaferang. Mysigt och litet ställe. Det verkar väldigt populärt, går inte boka bord, skulle rekommendera att gå dit en vardag om ni befinner er i Paris och inte en helg. Jättegott verkligen och värt varenda krona. De tar bara kontanter!

Café de Flore
Lyx! Väldigt fint och gott ställe. Vi satt på deras uteservering och kollade på folk samtidigt som vi åt brunch. Lite dyrare, vilket är dock förståeligt med tanke på läget, servicen och smaken på maten. Om ni inte känner för att punga upp så mycket men ändå vill besöka detta ställe kan ni ju bara gå dit och ta en kaffe. Men ni får räkna med att betala 7Euro för den - vilket motsvarar ca 70kr. Det kostar att ligga på topp som vi säger här i småland ;)

LADUREE

Vi besökte populära Laduree för att gå in i deras butik och köpa med oss macarons. Det var lite kö in men det gick ändå rätt snabbt och det var värt att stå där. SÅ goda macarons, de hade även andra härliga bakverk och ett fik där man kunde fika om man känner för det.

SÅ GODA!

ANGELINA
Om ni älskar choklad lika mycket som mig i alla dess former är ju detta ett måste! Dock så var det 1 (!)km kö för att få fika här den dagen vi besökte stället. Alltså 1km?!?! Hur sjukt? Blev så himla ledsen haha för hade verkligen sett fram emot detta. Men jag antar att det är sjukt poppis och att jag inte var ensam om att vilja besöka det.

Le Castiglione Cafe
Här lunchade vi en dag och jag åt deras tryffelpasta vilket var så himla gott och mättande. Här var det också lite dyrare men jättefin miljö, trevlig personal med knackig engelska. Vi satt på deras uteservering men inomhus var minst lika mysigt. Hit hade vi inte planerat att gå utan vi strosade förbi och tyckte det såg trevligt ut, vi var hungriga och så blev det hur bra som helst.

Vi åkte även till Hotel Raphaels för att ta en drink. Drack den godaste mojiton i hela mitt liv. De har även ett rooftop med finaste utsikten men som var stängt på vintern. Så häftigt hotell.

Vi åt 4-rätters nyårsmiddag på La Maison de Verlaine som var så typiskt franskt det bara kunde bli. Otroligt mysig, jättebra personal, god mat och hade verklige karaktär!

Andra ställen värt att besöka:
Middag/lunch/drink på Kong
Peninsula, har sjukaste utsikten över paris, god mat och är ett lyxigare ställe!
Ralph Lauren - ett måste om man är i paris.
Vi besökte inte det denna gången men nästa gång utan tvekan

Eiffeltornet - såklart! Det var jättelång kö, dåligt väder och blåsigt när vi skulle åka upp i det. Så vi valde att åka upp i Triumfbågen istället vilket i princip kostade ingenting och var SÅ fint:

Champs-Élysées - shoppinggatan i Paris.

Vi gick upp i Triumfbågen på kvällen vilket var HUR mäktigt som helst.

Besöka den fin, fina gallerian Galeries Lafayette. Så otroligt fint där inne och man får heller inte glömma att åka upp högst upp till deras rooftop som även den har väldigt fin utsikt över hela Paris. Man kan även äta middag där uppe men då måste man boka bord.

Finns otroligt många kända butiker och är en häftig känsla att bara strosa runt på denna galleria. Vi gjorde det en dag då det spöregnade vilket var perfekt. Dock var det lite tråkigare då vi inte kunde njuta av utsikten på samma sätt, där av en dränkt katt och dimmig bakgrund på bilden ovanför ;)

Louvren

Sååå. Det var lite av mina tips ifrån min resa till Paris. Vill så gärna besöka denna stad igen, gärna på våren/sommaren. Har ni några andra frågor eller liknande kan ni gärna lämna en kommentar - svarar gärna.

johanna

Tack för tipsen! ;)

Svar: Hoppas du gillar dem! :) Kram
Matilda Strömdahl

Meg

men wow, älskade paris! så fina bilder! och SÅ grym och inspirerande blogg du har, ska följa direkt :)